Minimitilausmäärä

Onko teillä jotain minimitilausmäärää?

- Ei ole.
 

Vaatteet

Ostin paidan kokoa M mutta oikeasti se vastaa kokoa XS, mistä on kyse?

- Koska kiinalaiset ovat keskimäärin pienempiä kuin rotevat suomalaiset, heidän vaatekokonsa eroavat suomalaisesta n. kaksi kokoyksikköä. Eli jos kokosi on Suomessa M, suosittelisin kokoa XL. Valitettavasti vaihtelua on jonkin verran, joten tämäkään sääntö ei päde poikkeuksetta.
 

Alennukset Taobaossa

Löysin takin Tmallista hintaan 150¥ mutta teidän sivustollanne hinta onkin 45€, missä vika?

- Tuote näyttää olevan alennuksessa Tmallissa. Järjestelmämme käyttää aina alentamatonta hintaa, koska alennukset saattavat kadota ennen kuin pääsemme tuotetta ostamaan. Mikäli saimme tuotteen kuitenkin ostettua halvemmalla, palautamme välirahan asiakastilillesi.
 

Tavaran loppuminen Taobaossa

Tilasin vyölaukun mutta lähetitte sähköpostia että tuote oli loppunut myyjältä, onko tämä tavallista?

- Taobao on varsin dynaaminen markkinapaikka ja yksi sen ominaisuus on että yksittäisen kauppiaan tuotteet ovat monesti joko tilapäisesti tai lopullisesti lopussa. Vastaavia tuotteita löytyy, mutta eri kauppiailta. Tähän on kuitenkin olemassa niksi, millä voi ennustaa onko tuote oikeasti loppu vai ei: Taobaon tuotesivulla sanotaan montako onnistunutta transaktiota myyjällä on tuotteesta viimeisimmän 30 päivän ajalta. Jos luku poikkeaa nollasta, silloin on suurempi todennäköisyys että kauppiaan varastosaldot pitävät paikkaansa. Tmall on Taobaoon verrattuna valikoimaltaan stabiilimpi ja siellä on todennäköisempää että samaa tuotetta löytyy jatkossakin samasta paikkaa.
 

Kiinansisäinen rahti

Huomasin että kiinansisäinen rahti maksaa kaapelilleni 1.41€ mutta se ei nouse vaikka tilaan satoja kappaleita, onko järjestelmässä bugi?

- Olemme tässä lähteneet sille linjalle, että järjestelmässä ei ole vikaa. Jos järjestelmän mukaan rahti maksaa tuhannelle kaapelille 1.41€, niin laskutamme sen mukaan.
 

Rahti Suomeen

Olisin kiinnostunut tuotteesta X, mikä on rahtihinta Suomeen?

- Meillä on käytössä useita rahtitapoja, mitä niistä voi käyttää, riippuu tuotteiden painosta, mitoista sekä siitä, sisältääkö tuote nesteitä tai akun. Meillä on myös kätevä työkalu, millä voit arvioida rahtihintoja ja tilauksen kokonaiskustannusta itse.
 

Maahantuonti

Mitä lisämaksuja minulle tulee ostaessani tuotteita teidän kauttanne?

Tuotteen hinnan lisäksi perimme myöhemmin 2€/tuotenimike sekä rahtikulun (kts. edellinen kysymys).

Tuotteiden saapuessa Suomeen, koituu ALV (24%) maksettavaksi, mikäli tuotteiden (ei sisältäen rahtikuluja) yhteenlaskettu hinta on yli 22€. Jos ALV:tä joutuu maksamaan, maksetaan se kuitenkin tuotteiden, tullimaksujen ja rahdin yhteishinnasta.

Mikäli tuotteet (ei sisältäen rahtikuluja) yhteenlaskettu hinta on yli 150€, saattaa joutua maksamaan myös tullimaksuja (ja veroja tullimaksuista). Tullimaksut ovat yleensä verrattaen pieniä, mutta saattavat joidenkin tuotteiden kohdalla olla merkittäviä (esim. tekstiilikengät 17%, vaatteet 12%), alla tullin sivuilta löytynyt taulukko, missä yleisempiä (?) tuotteita ja niiden tulliprosentteja listattu:

Aurinkolasit 2,9 %
Auton korin osat 4,5 %
Auton moottorin osat 2,7 %
Kamera tai runko ja yksi objektiivi 0%
– lisäobjektiivit 6,7 %
Dvd-levyt (musiikki ja elokuva) 3,5 %
Golf-välineet 2,7 %
Kengät, nahkaa 8 %, 
Kengät, tekstiiliä 17%
Kirjat 0% tai 10%
Kitarat 3,2 %
Sähkökitarat 3,7 %
Kosmetiikka 0% tai 6,5%
Moottoripyörän osat 3,7 %
Nahkaiset käsilaukut 3%
Nuket, Ihmistä esittävät 4,7 %
Nuket, muut 0%
Nuken osat ja tarvikkeet 0%
Pienoismallit 0-4,7% materiaalista riippuen
Rannekellot 80 senttiä
Siimakalastustarvikkeet 3%
Tietokoneet 0%
Vaatteet 12%

 

Mikäli taulukosta ei löydy haluamaasi tuotetta, voit kysyä tavaran nk. CN-koodia ja sen tullia tullineuvonnasta. Voit myös selvittää ne itse käyttämällä "tavarahakemistoa" ja sen jälkeen oikeaa tulliopusta.

Jos tullia joutuu maksamaan, maksetaan se tuotteiden ja rahdin yhteishinnasta.

 

Onko tuotteella CE merkintä?

- Saattaa hyvinkin olla. Voimme kysyä kauppiaalta CE-todistusta. Mitä suurempi kappalemäärä on kyseessä, sitä helpommin CE-todistus löytyy. Myös Tmallissa myytäville tuotteille on helpompi saada CE-todistus kuin Taobaossa myytäville.
 

Onko tuotteella joku muu sertifikaatti?

- Mahdollisesti, täytyy selvittää tuote- ja sertifikaattikohtaisesti.
 

Tuleeko tuotteen mukana käyttöopasta?

- Monesti tuotteen mukana on mahdollista saada englanninkielinen käyttöopas. Mikäli käännät käyttöoppaan suomeksi ja ruotsiksi sekä tilausmäärä on järkevä, on alkuperäinen käyttöopas korvattavissa omalla versiollasi.
 

Palautukset, takuu ja peruutukset

Ostamani herätyskello ei herätä (soi liian hiljaa), voinko palauttaa?

- Emme ota vastaan palautuksia Kiinan ulkopuolelta. Tämä yksistään siksi, koska Kiinan tulli on niin hankala; tavaraa on käytännössä mahdotonta tuoda takaisin Kiinaan. Olemme mieltäneetkin itsemme agentiksi: myymme palvelua, emme tuotteita. Autamme asiakkaitamme tekemään tilauksia Taobaoon / Tmalliin sekä järjestämme logistiikan siten, että asiakas saa tavarat Suomeen asti. Kovinkaan paljon muuta emme valitettavasti tee, eli loppu jää ostajalle. Tämä on yksi niistä syistä miksi tavara on niin halpaa Taobaossa verrattuna siihen mitä samat tuotteet maksavat Suomessa.
 

Ostamani puhelin meni rikki, saanko uuden?

- Tähän joudun vastaamaan samoin kuin yllä. Jos Taobao-kauppias antoi tuotteelleen takuun ja onnistut jotenkin kuljettamaan rikkinäisen tuotteen toimistollemme Shenzheniin, Kiinaan, voimme auttaa sinua takuumenettelyssä 5€ maksua vastaan.
 

Tilasin mustat kengät, mutta kuvistanne näkee että ne ovat ruskeat, mitäs nyt?

- Palautamme kengät kauppialle, yritämme saada häneltä tilaamasi mustat kengät. Mikäli haluat käyttää mieluummin toista kauppiasta tai perua kaupan kokonaan, tämä on mahdollista.
 

Tilasin kuplamuovia mutta tilavuuden takia rahtihinta on minulle liikaa, miten toimitaan?

- Voimme palauttaa tuotteet kauppiaalle maksamiamme rahoja vastaan ainoastaan, jos saamamme tuotteet eivät vastaa kauppiaan tuotekuvausta. Jos haluat perua tilauksen muista syistä, voimme yrittää palauttaa tuotetta kauppialle osittaisen rahojen palautuksen toivossa. Tässä tilanteessa kauppiaalla ei ole velvoitetta ottaa tuotteita vastaan.